23948sdkhjf

Dyster prognose: Over halvdelen af disse kiosker må lukke

Conveniencesektoren i Danmark går et barskt årti i møde. I hvert fald hvis man skal tro en ny prognose fra konsulenthuset Retail Institute Scandinavia.

Heri spår den erfarne prognosemager Henning Bahr, at butiksdøden i det danske kiosknet fortsætter med ufortrøden kraft. Og særligt én type kiosker vil lide lukkedøden.

- Om 10 år vil de uorganiserede kiosker kun have en markedsandel på otte pct., og mere end halvdelen af disse butikker vil være lukket, skriver Henning Bahr i prognosen.

Omsætningen falder

Conveniencesektorens butiksnet omfatter almindelige kiosker, organiseret i frivillige kæder eller udenfor kædesamarbejde, samt 7-Eleven og alle benzinstationernes kiosker. I alt lidt over 2.000 butikker med en samlet omsætning på 11 mia. kr. eksklusive moms.

Ifølge prognosen vil omsætningen frem mod 2030 falde til 10 mia. kr. Kæder som 7-Eleven og Nærkøb vil imidlertid vokse i butiksantal, forudser Henning Bahr. Han tror generelt, at de mest velorganiserede aktører med stærke koncepter sætter sig på en større del af markedet.

- Det vil være 7-Eleven og benzinselskabernes butikker, der klarer sig bedst i perioden, idet vi dog også ser den frivillige kæde Nærkøb fortsat få stor succes med at samle de bedste uorganiserede kiosker, skriver Henning Bahr.

Kæderne står stærkest

Hvor landets kiosker tidligere bugnede med alverdens fornødenheder og nød godt af, at lukkeloven ikke tillod supermarkeder og discountbutikker at holde åbent så længe, lever mange af kioskerne i dag af spil og pakkeudlevering.

I 2008 var der over 2.500 kiosker og nærbutikker i Danmark. Det tal er faldet støt.

Kædetilhørsforhold er en af de muligheder, som kiosker har for at klare sig i konkurrencen, mener Retail Institute Scandinavia. Udover 7-Eleven og Nærkøb spås også servicestationer at klare sig godt.

Her er Circle C markedsleder.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078